torsdag 13 september 2012

Jag hade fel

Så enkelt är det: jag hade helt fel i min bedömning av Bernankes agerande. För mig är det helt obegripligt, inte ur monetär synvinkel, utan det är obegripligt ur en professionell synvinkel. Bernanke har precis gjort sig själv arbetslös om Romney vinner valet, något han antagligen gör. Naturligtvis rusar ädelmetallerna och uppvisar ett mönster gör att man vill köra ner hela skärmen i halsen på de som påstår att marknaden är för fri och oreglerad. Marknaden är centralbankernas leksak.

Min stolthet såras naturligtvis något alldeles oerhört av att ha haft så otroligt fel. Ekonomin med, då jag har ett ganska saftigt vad på att det inte skulle bli några stödköp. Tacksamt nog har en större position i fysiska ädelmetaller som hedgar mot dumheter från centralbankirer.

Nä, nu ska jag gå och slicka mina sår. God kväll!

3 kommentarer:

  1. Lika bra, ju mer korkade åtgärder som dessa desto snabbare kommer det finansiella systemet att kollapsa. Så länge detta system finns kommer det aldrig bli bättre, så bättre att det kollapsar och att något nytt föds.

    SvaraRadera
  2. "I would like to select ... a new person to that chairman position, someone who shared my economic views, someone that I thought was sympathetic to the needs of our nation and I want to make sure that the Federal Reserve focuses on maintaining the monetary stability that leads to a strong dollar and confidence that America is not going to go down the road that other nations have gone down to their peril."
    - Mitt Romney, 23 augusti

    "Up yours, Mitt!"
    - Ben Bernanke, 13 september

    SvaraRadera
  3. Risken är nog stor att du får fel om Mitt också.
    Det förtar dock inte galenskaperna med Bernanke.
    Klokt det där med guldet.

    SvaraRadera