tisdag 11 september 2012

Kaninen ur hatten

Dave1bs tog upp mitt förra inlägg på sin blogg. Dave verkar vara en av de få i bloggosfären som inte är 100 % eller 99 % övertygad om QE under innevarande år. Jag gjorde ett par försök att kommentera men Blogger var inte min vän. Synd, för en av sakerna jag skrev dök upp i just hans blogg idag: kaninen ur hatten.

Han citerar en artikel från Business Insider av Bruce Krasting, som är en av de bästa skribenterna när han skriver på ZeroHedge. Artikeln heter "Bernanke And Hilsenrath Are Hinting At A New Secret Weapon" och det är min enda brasklapp angående mötet på torsdagen. Det blir inga obligationsköp men Bernanke kan mycket väl ha en kanin att dra ur hatten. Kommer det något konkret blir det något oväntat och gärna okonventionellt. Bernanke älskar okonventionella metoder. Det förfarandet skulle ha flera fördelar. Dels väntar inte marknaden det utan överraskningseffekten förstärker den sökta effekten. Det behöver alltså inte vara en fungerande åtgärd, det räcker att marknaden tror det. När det väl går upp för alla att kaninen Bernanke drog upp var uppstoppad så är presidentvalet förbi och Federal Reserve har mycket större handlingsfrihet. Men den viktigaste aspekten kan mycket väl vara att Bernanke måste gå en svår balansgång mellan handlingkraft och kritiserade åtgärder. QE är politiskt omöjligt men att bara sitta på händerna går inte heller. Så då får Bernanke hitta en medelväg. Ett alternativ skulle kunna vara det Krasting skriver: att sänka räntan som den amerikanska centralbanken betalar till bankerna för kort, över natten, inlåning. Det skulle tvinga bankerna att göra något annat med pengarna, till exempel öka utlåningen.

Men vi vet inget än. Vad vi vet är att marknaden förmodligen har prisat in åtminstone 600 miljarder i stimulanser så hur de än gör lär björnarna käka upp samtliga tillgångsklasser. För att leva som jag lär ska jag inte bara ursäkta mig blå på fredag om jag har fel i mina antagande. Nej, jag tänkte gå längre än så. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska blanka men något blir det och med hyfsad hävstång. Putting my money where my mouth is som jänkarna säger. Återkommer i morgon med vad det blir men antagligen väljer jag en Minishort med guld som underliggande.

5 kommentarer:

  1. Alex, dina kommentarer hamnade bland skräppost, såg inte det förrän nu.

    Det Krasting pratar om är ränta på överskottsreserver, vet ej varför han kallar det för inlåning. Det är inte inlåning, det är förvaring. IOER = interest on excess reserves. Begriper inte vad han menar med att sänkt IOER ränta leder till sänkt T-billsränta :


    Three and six month T-Bills are now .10 and .13 respectively. Post an 1/8th cut in the IOER they would be -.03bp and 0.00bp.

    Har du någon förklaring? Han skriver mer om det här: http://brucekrasting.com/bernanke-post-schumer-gaffe/

    /Dave1

    SvaraRadera
  2. Inlåning blir det ju om man betalar ränta, oavsett vilket syftet ursprungligen var. Om jag betalar dig för att låna din gräsklippare så har jag ju hyrt den, inte lånat den...

    Din fråga var klurigare att svara på. Det enda jag kan tänka mig är att om man tar bort räntan på "over night deposits" tvingar detta ner marknadspriset på kortas statspapper, alltså att det inte finns ett direkt samband utan mer ett marknadsmässigt. Jag erkänner dock utan omsvep att jag inte begriper sambandset själv heller.

    SvaraRadera
  3. Det är ingen som lånat ut eller in något i det här fallet. Reservkonton hos centralbanker fungerar som bankfack hos en vanlig bank. Det storbanker förvarar hos Fed kan inte Fed använda själva då de inte lånat något. Det är lika självklart som att din bank inte kan använda det du lagt i ditt bankfack hos dem. Fed betalar ränta på det som bankerna förvarar hos dem, det som överstiger reservkraven = överskottsreserver. Det är därför t.ex NY Fed kallar det för ”Interest on Excess Reserves and Cash “Parked” at the Fed” http://libertystreeteconomics.newyorkfed.org/2012/08/interest-on-excess-reserves-and-cash-parked-at-the-fed.html Parked, inte utlånat.

    Kanske det kan vara så att om Fed sänker IOER (räntan på överskottsreserver) så kommer bankerna börja placera stora mängder i andra kort papper, som t.ex korta statspapper, vilket sänker räntan på dem? Även MMF (money market funds) väntas påverkas:

    There is not as much aversion in Fed circles to merely reducing the IOER to a lower positive rate, e.g. 10 basis points or lower, perhaps even zero.

    A commonly expressed concern, as hinted in the minutes, is that eliminating the IOER would harshly impact money market funds with their $1 per share net asset value (NAV).

    As one Fed official told MNI not long ago, "you're going to put the money market funds out of business" if the Fed stops paying a positive IOER.

    "The financial industry in general is conditioned on there being a positive rate of interest" and cutting the IOER to zero or making it negative "takes away the margin they need to keep going," the official said.

    Officials and industry representatives alike warn that making the IOER zero or negative might force the MMFs to "break the buck," i.e. redeem shares at less than $1 -- something that exacerbated the financial crisis when it happened for the first time in October 2008 after the Lehman Brothers bankruptcy.

    https://mninews.deutsche-boerse.com/content/fed-offls-dubious-re-ioer-cuts-dont-mmf-constraint

    Är inte riktigt med på vad de menar här, kanske du förstår mer? Blir till att läsa på om MMF idag :)

    /Dave1

    SvaraRadera
  4. Jag är inte heller så haj på valuta eller money markets men tydligen är mmf:er helt beroende av IOER och dess europeiska motsvarighet för att generera vinst. Pengar som alltså centralbankerna betalar till bankerna för att göra dem en tjänst... Lika bra det försvinner säger jag.

    SvaraRadera
  5. Kan det vara så att MMF's för tillfället står för större tillgången av likviditet och om bankerna börjar konkurrera med dem till följd av sänkt IOER så har de svårt att överleva då deras marginaler redan är små? Alltså, när bankerna börjar köpa korta papper sjunker räntan på dem som MMF's lever på.

    http://synthenomics.blogspot.se/2012/08/interest-on-excess-reserves-illustrated.html

    ”However, the shortage of safe collateral has pushed down yields on treasuries. As a result, money market funds are surviving on smaller and smaller spreads, putting them in a precarious position and threatening a contraction of collateral chains. The fear is that if this continues, money market funds will collapse and a (shadow) bank run will cause a liquidity and solvency crisis.”

    Tror dock Bernanke kan tänka sig att prioritera låg arbetslöshet framför MMF's :)

    /dave1

    SvaraRadera