söndag 9 september 2012

Normalcy bias-QE kommer...nästa gång

Jag har inte sett en enda QE-ivrare visa minsta lilla ödmjukhet inför den totala frånvaron av konkreta löften om lättnader i Ben Bernankes Jackson Hole-tal. Istället så hoppas man...förlåt, är man övertygad om att det kommer lättnader i samband med amerikanska centralbankens Federal Open Market Committee-möte den 13:e september.

Man har Jim Rickards och Bill Gross ord i ryggen och man är fullständigt övertygade om saken. Att ECB sjösatt Operation European Twist eller att BoE har fortsatt med sitt QE-program ändrar inte deras inställning. Inte bara är man 100 % övertygade, man vet till och med att Federal Reserve ska ändra strategi från statsobligationer till MBS:er, mortgage backed securities, eller bostadsobligationer på svenska. Den övertygelsen härstammar från Gross själv som genom sin sitt bolag PIMCO tydligen har intagit en ganska omfattande position i sådana värdepapper. Att han bara snackar sin bok när går ut offentligt pratar om vad "the Fed" kommer att göra är inget man tar hänsyn till. Naturligtvis hade han helst sett att centralbanken satsade helhjärtat på bostadsobligationer men i brist på det så duger det nog fint om de tusentals investerare som dyrkar marken han går på kastar sina pengar efter dem. Tio procent är sämre än femtio men kan man tjäna miljoner på att vara med på Bloomberg TV tre gånger fem minuter är det inte illa pinkat. Orkar inte leta upp något diagram som stödjer min tes men skulle tipp på att värdet på amerikanska bostadsobligationer har ökat markant sedan "the bond king" Gross började gå ut i media och sprida sin övertygelse om att Bernanke ska börja köpa dem för nytryckta pengar.

Vad jag undrar, och även där kan man säkert hitta en källa på nätet, är varför han och så många andra tror att MBS:er är bubblan som ska blåsas upp. Anekdotiska bevis, alltså amerikaner som jag har talat med, pekar på att just fastighetslån är surrealistiskt billiga i USA. Du kan på fullt allvar låna under 3% om du har "good credit" och en fastighet. Man skulle ju kunna tro att det är just "good credit" som är den springande punkten men oavsett om Bernanke lyckas sänka bostadsräntorna under noll så hjälper ju inte det att få igång ännu en sub-primebubbla. Vill inte bankerna låna ut till icke-kreditvärdiga eller överbelånade så vill de inte.

Så nu ska jag vara så där bombsäker som QE-ivrarna och jag anser nog att jag har mer på fötterna än vad de har: det blir inget QE den 13:e. Hur det blir med mötet  som FOMC har i december låter jag vara osagt, dit är det långt och mycket kan och kommer att hända. Framför allt är det där besvärliga presidentvalet överstökat. Jag är dock inte en sämre människa än att jag kan utlova en omfattande ursäkt, komplett med krypande i smutsen, om jag har fel. Kan inte lova att äta upp någon huvudbonad då jag inte äger en enda men den som läser detta kan gärna komma med förslag på botgöring. Jag ska ta alla förslag under övervägande.

Jag undrar dock om alla som är så säkra om motsatsen kommer att uppvisa någon ödmjukhet. Förmodligen inte utan man lovar att det kommer stimulanser vid nästa möte, nästa tal eller nästa rapport. "Kicking the can" kallar man det när makthavare skjuter problemen framför sig. Att man gör samma sak själv verkar man inte ha någon insikt om.

1 kommentar:

  1. I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this website is in fact fastidious.


    Also visit my site; Cccam server

    SvaraRadera