tisdag 18 september 2012

Tröst

Jag har fört svansen relativt högt angående QE3 och fick äta upp mina ord när jag hade så otroligt fel... Tacksamt nog är jag inte ensam om att ha haft fel: Mike Krieger, en av de i mitt tycke intressantaste internetkrigarna, hade tydligen också fel.

Jag antar att jag får ansluta mig till Church of St. Jim och börja lyssna på vad som mer och mer verkar vara någon med en välputsad kristallkula eller mycket bra kontakter. Läste i morse en intressant artikel där han hävdar att kineserna nu måste ge sig in i leken. Sänkta reservkrav ser han som det troligaste, något han väntar sig inom en månad. Jag orkar inte leta upp när under 2011 det var kineserna sänkte reservkraven sist men jag minns det så väl då jag låg kort mot index. Den eftermiddagen fick vi årets spik uppåt.

Vi får se hur det blir men det är uppenbart att centralbankerna är desperata. Fiat-valutorna dör så sakteliga och därför sätter man in alla insatser man har. Notera att vi befinner oss på helt okänt territorium nu. Ingen vet var vi är eller vart vi är på väg. Det går inte att säga varken det ena eller det andra. Nja, ädelmetaller står sig som investeringsstrategi.

Men i övrigt? Ingen vet. Prepare accordingly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar